Ekzema Rawatan dan Pemulihan Home Asli

Ekzema Rawatan dan Pemulihan Home Asli

Rawatan semula jadi dan rawatan rumah yang digunakan secara meluas dalam merawat pelbagai keadaan kesihatan dalam kes-kes ringan. Berikut adalah beberapa rawatan rumah mudah didapati dan mudah diikuti untuk ekzema.

Margosa (neem) - Ambil daun 3-4 juvana Margosa. Tumbuk mereka bersama-sama dengan 2-3 lada hitam dan membuat menjadi bebola kecil. Ambil 1 atau 2 biji bola dengan perut kosong dua kali rawatan semulajadi untuk ekzema.

Camphor - Camphor bersama-sama dengan minyak kelapa adalah ubat rumah yang bernilai bagi ekzema. Campurkan minyak kelapa dengan beberapa camphor dan sapukan pada kawasan yang terjejas.

Kunyit - Kunyit mempunyai ciri-ciri penyembuhan yang bernilai dan digunakan secara meluas dalam beberapa penyakit kulit. Sediakan pes kunyit dan memohon dalam atau mengambil lebih kurang. setengah sudu teh krim dua kali dengan susu.

Spearmint Daun - Sapukan jus spermin daun kerap pada bahagian yang terjejas untuk mengurangkan masalah ini.

Minyak Mustard - minyak Musturd mempunyai sifat anti-bakteria dan boleh digunakan sebagai rawatan semula jadi untuk ekzema. Rebus 200 gram minyak mustard dalam sebuah kapal besi, dan menambah 50 gram daun juvana Margosa dalam minyak mendidih. Apabila daun bertukar kepada warna hitam, memberhentikan pemanasan, sejuk, penapis dan simpan dalam botol. Sapukan tiga atau empat kali sehari. Ini akan menyembuhkan ekzema dalam beberapa hari. Jika digunakan selama setahun, penyakit kulit tidak akan datang kembali.

Almond Daun - Mash beberapa badam daun dalam air dan sapukan pada kawasan yang terjejas. Ia mengurangkan masalah dan melegakan ketidakselesaan.

Picrorhiza kurroa (kutki) - Rendam kuantiti yang sama (empat gram setiap satu) yang kutki dan wormwood (nagdona) dalam 125 gram air di dalam sebuah bekas kaca pada waktu malam dan menutupinya. Pada waktu pagi, menapis penyelesaian dan minum. Sekarang anda boleh menambah 125 gram air dalam bahan yang sama dan kapal, supaya ia boleh digunakan secara berterusan selama empat hari. Kemudian buang dan menambah empat gram kutki segar dan nagdona di 125 gram air dan menukarkan bahan setiap empat hari. Minum air ini selama tiga hingga empat minggu. Rawatan ini bermanfaat dalam menyembuhkan ekzema dan menulenkan darah anda.

Adakah dan Adab untuk Ekzema

1. Jangan menggunakan sabun, bahan kimia dan agen pengeringan lain yang tidak selamat untuk kulit.

2. Elakkan ejen kasar dan tiruan seperti bulu dan sutera. Pakai cahaya berwarna pakaian kapas di musim panas.

3. Potong kuku anda dengan kerap untuk mengelakkan kulit menggaru.

4. Ambil mandi setiap hari dengan sabun anti-bakteria seperti sabun Margosa. Juga berhati-hati untuk menjaga kebersihan yang betul.

Hope, ubat-ubatan ini semula jadi akan membantu anda dalam merawat keadaan kulit anda secara semulajadi. Anda juga boleh mendapatkan rawatan rumah dan rawatan semula jadi untuk penyakit-penyakit lain dan keadaan kesihatan dengan melawat laman web kami diberikan di bawah.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar